Środa, 08 maja 2024 r. Imieniny Kornela, Lizy, Stanisława

Kolorowy Tydzień w ZS w Dziewierzewie

W związku z tym, że nasz patron ppor. Marek Uleryk był prawdziwym „obieżyświatem”, postanowiliśmy w tym roku „zarazić” nieco ciekawością świata naszych uczniów,  poprzez spotkania z ludźmi, którzy odwiedzili dalekie kraje.
Poniedziałek – Kazachstan
W poniedziałkowy, słoneczny dzień – 13.03.2017r. rozpoczęliśmy coroczny już cykl „Tygodnia Kolorów”, zorganizowany w szkole przez Samorząd Uczniowski wraz z opiekunami. Zaczęliśmy od koloru niebieskiego, który jest symbolem flagi odległego Kazachstanu, dziewiątego co do wielkości państwa na świecie. Stamtąd pochodzi nasz dzisiejszy gość, p. Valeriya Gaiduk, która przybliżyła nam tajniki tego niezwykłego kraju. Zaprezentowała nam ona informacje o kulturze, języku i tradycjach tego azjatyckiego państwa. Niektórzy mieli nawet szansę przymierzyć odświętny strój Kazachów. Pani Valeriya zapoznała nas także z tradycyjną kuchnią, której podstawa jest konina i baranina. Opowiedziała też o tym, jak rozwija się obecnie kraj tego niegdyś koczowniczego narodu.
Wtorek – Chiny
We wtorek, 14.03.2017r. w naszej szkole odbyło się spotkanie z p. Maciejem Skuzą, dotyczące „żółtego dnia” z cyklu „Tydzień Kolorów”. Dotychczas gościliśmy p. Macieja podczas wizyt naszych zaprzyjaźnionych myśliwych z Koła Łowieckiego nr 1 Bielik w Dziewierzewie. Jednak nie tym razem…
Otóż dzisiaj zostaliśmy uraczeni niezwykłymi opowieściami dotyczącymi podróży do egzotycznych Chin, kraju  pełnego licznych kontrastów, w których nasz gość był aż siedmiokrotnie. Opowiedział on nam o symbolach narodowych Chin, o ludności, tradycji, religii i niezwykle bogatej kulturze. Pokazał nam zdjęcia ze swoich wypraw, z których mogliśmy dowiedzieć się o ogromnej różnorodności tego czwartego pod względem wielkości kraju.
Zostaliśmy również zagłębieni w tajniki chińskiej kuchni opartej przede wszystkim na świeżości produktu. Mogliśmy dowiedzieć się jak posługiwać się pałeczkami i spróbować tej niełatwej sztuki, obejrzeliśmy szereg eksponatów oraz mieliśmy okazję przymierzyć tradycyjny strój. Zostaliśmy również zapoznani z procedurą wyjazdu do Chin. O tym skomplikowanym procesie i o licznych przygodach, które zaskoczyły p. Macieja słuchać moglibyśmy bez końca. Jednak mamy nadzieję, na kolejne spotkanie, tym razem z siostrą naszego gościa, która obecnie studiuje język chiński na uniwersytecie w Rydze.
Środa – Nepal
Środa była kolejnym dniem naszej wirtualnej podróży po świecie, w którą tym razem zabrał nas pan Paweł Wyczański. Nasz gość to na co dzień lekarz weterynarii, a z zamiłowania podróżnik, który odwiedził już ponad 40 krajów.
Wraz z Nim udaliśmy się na wędrówkę po niewielkim, ale jakże urokliwym, leżącym u stóp Himalajów Nepalu. Podróż naszą zaczęliśmy od zwiedzenia Katmandu (jednego z nepalskich miast). Wędrując jego uliczkami poznawaliśmy architekturę, kulturę, religię oraz zwyczaje związane z życiem codziennym Nepalczyków. Następnie udaliśmy się do pięknego hotelu u podnóża Himalajów i z jego tarasów podziwialiśmy piękno tych gór o wschodzie i zachodzie słońca z ich najwyższym szczytem (najwyższym szczytem na świecie) Mont Everestem.
Kolejnym etapem naszej niecodziennej podróży była dżungla z całą swą krasą, pięknem przyrody, do której udaliśmy się na słoniach (Zanim się jednak ona zaczęła poznaliśmy sposoby dosiadania tych zwierząt). W trakcie wędrówki przez dżunglę mogliśmy zobaczyć m.in. nosorożce i krokodyle. Następnie dane nam było również zobaczyć miejsce hodowli słoni oraz organizowany w Nepalu raz do roku Festiwal Słoni.
Swą ciekawą opowieść nasz gość ubogacił filmem oraz wieloma zdjęciami. Poza tym mogliśmy zobaczyć jak wygląda nietypowa flaga nepalska oraz przymierzać czapki, które są standardowym nakryciem głowy Nepalczyków. Pan Wyczański odpowiadał na nurtujące nas pytania i wzbudził w wielu chęć zobaczenie tego zakątka świata osobiście.

Czwartek – Maroko
W miniony czwartek w ramach Tygodnia Kolorów odwiedziła naszą szkołę pani Barbara Krzyżanowska, która podzieliła się swoimi wrażeniami, przeżyciami ze swojej podróży do Księstwa Maroko. W tym pięknym zakątku leżącym u wybrzeży Afryki nadal władzę sprawuje król, który dziedziczy tron po swoich przodkach. Maroko to kraj, w którym zobaczyć można wspaniałe szczyty górskie, słoneczne plaże, zachwycającą architekturę i gorące piaski Sahary. O tej właśnie różnorodności mówiła ubogacając swą wypowiedź licznymi zdjęciami nasza prelegentka. Ciekawostką dla uczniów był fakt związany z „wykorzystywaniem” rąk w życiu codziennym (podział prawej na tzw. czystą i lewej nieczystą). Duże zdziwienie u uczniów wzbudził również obrządek obmywania się przed wejściem na modlitwę do świątyni. Pani Basia wiele uwagi poświęciła dzieciom oraz kobietom zamieszkującym w Maroku, które muszą zakrywać swe kobiece wdzięki przed obcymi mężczyznami oraz ciężko pracować już od najmłodszych lat. Atrakcją było również dla uczniów zobaczenie mężczyzn sprzedających na ulicach wodę czy też zaklinaczy węży. Równie ciekawym co i zabawnym okazały się slajdy i opowieści poświęcone kozom, które harcowały po drzewach argonowych niczym zwinne małpki.

Piątek – Ekwador
Z żalem informujemy, że piątkowe spotkanie w ramach tegorocznego „Tygodnia Kolorów” pod hasłem „Poznajemy świat” było ostatnim w tym cyklu. Ale, żeby nie było nam aż tak smutno, dzień ten poświęciliśmy jakże barwnemu i przepięknemu Ekwadorowi. O tym „raju na ziemi”, jak często mówią, opowiadała nam nasza pani wicedyrektor Maria Kamińska, której dane było osobiście je odwiedzić. Pokazała nam fantastyczną przyrodę tego niewielkiego, ale jakże malowniczego kraju, majestatyczne i piękne Andy, cuda natury, Park Narodowy Cajas oraz żółwie wysp Galapagos. Na zdjęciach mogliśmy podziwiać przepiękne plaże nad Oceanem Spokojnym a także wieloryby sfotografowane przez panią Marię w ich naturalnym środowisku. Mogliśmy także zobaczyć jeden z największych na świecie wulkanów, a jednocześnie najwyższy szczyt Ekwadoru – Chimborazo i wiele, wiele innych cudownych krajobrazów oraz zwierzęta charakterystyczne dla tego zakątka świata. Choć była to wirtualna wizyta na równiku, pozostawiła w naszych sercach niezatarty ślad.